A személyközlekedés korszaka egy mély evolúciós időszakhoz érkezett: a következő évtizedben, az eddig megszokott jármű motorok és az olaj alapú üzemanyagok kapcsolatában rohamos változás fog végbe menni, új hajtáslánc architektúrák, elektromos-hibrid, illetve teljesen elektromos irányban. Emellett azonban egyre több alternatív alacsony karbon-intenzitású üzemanyag jelenik majd meg, fokozottan integrálva a fejlett bio- és megújuló alapú üzemanyagokat.
A dekarbonizációs folyamat felgyorsulása és a levegő minőségének fokozódó javulása különösen a nagyvárosi agglomerációkban kívánja meg a járművek hatékonyságának és üzemanyag tulajdonságainak optimális kombinációját.
Az európai piacra jellemző domináns dízel technológiáról a benzinesre való fokozott átállás szüksége, különösen a dízel kipufogógázkezelő technológia komplexitása miatt. Az elektrifikáció, a hibrid rendszerek hajtáslánc többletköltségei mellett a fontos szerephez kell jusson a bio- és földgáz üzemanyag is.
A sűrített földgáz köszönhetően a „természetes” tulajdonságainak, különösen a magas kopogástűrő képessége (a metán 130-as oktánszámnak felel meg) miatt tökéletes üzemanyaga a legfejlettebb, nagy hatékonyságú motorok, a kombinált „downsizing”, a nagy kompressziójú feltöltött, akár közvetlen befecskendezéses, valamint összetett szelepvezérlés technikákat alkalmazó motorok esetében.
Manapság a földgáz 23-24 százalék („tartálytól-kerékig”, TtW) CO2 megtakarítást biztosít a benzinnel szemben és 6-9 százalékot a dízellel szemben, függően annak hatékonyságától. A teljes energetikai körfolyamatot alapul véve („kitermeléstől-kerékig”, WtW) a megtakarítás mértéke hasonló a TtW szemléletű értékhez. (Thinkstep tanulmány – 2017).
Ma a földgáz akkora CO2 megtakarítást eredményez, mint amekkorát a benzines motorokhoz kapcsolt nagyfeszültségű hibrid rendszerek eredményezhetnek. Azonban az üzemanyagból fakadó CO2 csökkenés állandóan fennáll, függetlenül a közlekedési viszonyoktól: a kiegyensúlyozott körülmények között – amilyen az autópályán haladó jármű – a hibrid nem, vagy csak nagyon csekély megtakarítást képes eredményezni, míg az üzemanyagból fakadó üvegházhatású gázkibocsátás csökkenése teljes mértékben jelentkezik.
A tudatosan CNG-re fejlesztett jövőbeli motorok már a metánból fakadó előnyök nagyobb mértékű kihasználását biztosítják majd. Ma arra törekednek a mérnökök, hogy további fejlett technológiák alkalmazása mellett új, közvetlen befecskendezéses égéstereket hozzanak létre, mellyel tovább fokozzák az üzemanyaghatékonyságot. A Horizon 2020 által társfinanszírozott GASON projekt bizonyította, hogy a mai legfejlettebb CNG motortechnológiához képest további 10-20 százalékos hatékonyságnövekedés már a következő motorgenerációval elérhető. A GASON projekt a tisztán földgázra fejlesztett kísérleti motorokkal igazolta, hogy elérhető akár 45 százalékos csúcs hatásfok, mely széles tartományban 40 százalék felett képes működni. Ilyen értéket ebben a motorkategóriában még nem tudtak elérni motorfejlesztők és a kamion motoroknál is csak megközelíteni képesek a dízel motorokkal. Mindehhez még társítható a hibrid hajtásrendszer, amellyel a két emissziócsökkentő technológia együttesen hatása további előnyöket biztosíthat az üzemanyaghatékonyság javításában.
Míg hagyományos módon a CNG kompresszorok a gázcsőből érkező gázt sűrítik a névlegesen 200 baros nyomásra, addig az LCNG üzemanyagot az LNG töltőállomáson a cseppfolyósított gázból környezeti hőmérsékletre való emeléssel állítják elő. Tekintettel arra, hogy a -163°C-on cseppfolyósított LNG nem tartalmaz inert gázt, így az LCNG üzemanyag is tiszta, szinte kizárólag csak metánt tartalmazó gáz. A különbség azt eredményezi, hogy az LCNG üzemanyag egy inert gáz mentes, tisztább üzemanyag, mely a motorokból jobb gázpedál reakciót vált ki, kisebb fogasztást eredményez és nagyobb hatótávolságot biztosít. Mindent nyújt, amit egy prémium üzemanyagtól elvár az autós. Mindennek tetejében fontos azt is megemlíteni, hogy az alkalmazott szagosító anyag teljesmértékben kénmentes, ami nem csak környezeti hatásai miatt fontos, de a jármű katalizátorát is kíméli.
Magyarországon elsőként a szigetszentmiklósi LNG töltőállomáson mutattuk be a prémium LCNG üzemanyagot és ráadásként biztosítottuk annak lehetőségét, hogy az autós klímasemleges Bio-LCNG üzemanyagot tankoljon. Az üzemanyag választásával a járművezető olyan megújuló forrásból származó LNG-t tankol, melynek energiakörfolyamata nem eredményez új szén légkörbe jutását, ezért teljes mértékben nulla CO2 kibocsátással autózhat. Még az előállítása miatt drágább megújuló eredetű LCNG üzemanyag is jelentősen olcsóbb autózást biztosít a benzinesnél, vagy akár a dízelnél.
Környezeti hatásait összesítve az LCNG üzemanyaggal hajtott jármű koromkibocsátása lényegében nulla, NOx kibocsátása akár százada egy hasonló dízelüzemű járműének, CO2 kibocsátása alacsonyabb, megújuló gáz esetén pedig zéró. Mindehhez pedig a benzineseknél is kisebb égéstéri zajt biztosítanak.
Az LNG az angol „Liquefied Natural Gas” elnevezés rövidítése, cseppfolyósított földgázt jelent. A földgáz, mely jellemzően metánból, kisebb részben egyéb szénhidrogén és inert gázmolekulákból áll össze, környezeti nyomáson -160°C és -163°C közötti hőmérsékleten alakul át gázhalmazállapotból cseppfolyósított halmazállapotba. A folyadékok sűrűsége mindig lényegesen nagyobb a gázokénál, ezért a cseppfolyósított földgáz térfogati energiasűrűsége lényegesen nagyobb a sűrített földgázénál. A cseppfolyósított földgázt környezeti nyomáson, speciálisan hőszigetelt, úgynevezett kriogén tartályokban tárolják. Az LNG előállítása a CNG hűtésével és nyomásának fokozatos csökkentésével történik.
Az LNG üzemanyag mintegy háromszor nagyobb egységnyi térfogatú energiasűrűsége mellett a CNG-vel szemben még az alkalmazandó tartály tömegével is kedvezőbb felhasználást tesz lehetővé. Az LNG technológiához ugyanis – szemben a CNG-vel – nem nagynyomású palackokra van szükség, hanem a vákuummal és más magas szigetelőképességű anyagokkal jól szigetelt vékonyfalú és ezáltal könnyű, kriogén nyomástartó edényekre.
Az import forrásból beszerzett LNG-n kívül fontos nemzetgazdasági érdek lehet az LNG üzemanyagot magyarországi forrásból előállítani. A hazai konvencionális mezők erre alkalmasak, és számos olyan projekthelyszín említhető, ami hasznosítani tudná a jelenleg kihasználatlan infrastrukturális elemeket. A hazai források egy másik lehetősége lehet az olyan kisméretű vagy inertes mezők kitermelése és LNG gyártásra való felhasználása, amelyek alternatív hasznosítása nem megoldott, azonban egy mobil és kisméretű LNG cseppfolyósító segítségével földgázpotenciáljuk sikerrel hasznosítható.
A hazai földgázforrásból termelt LNG esetében érdemes megemlíteni a szénkészletek és biomassza elgázosításával nyerhető szintetikus metángázt, ami cseppfolyósítva LNG-vé alakítható. Hazánk lignitvagyona jelentős. Elméletileg akár hosszú távon is megoldást jelenthet az elgázosításhoz, valamint a Mátrai Erőmű bányáiban már aktív kitermelésben álló – így azonnal hozzáférhető – lignitmező.
Az LCNG technológiájú töltőállomáson a CNG járműveket lehet újratölteni. A járművek üzemanyag ellátására a megszokottól eltérően nem a gázcsőre telepített kompresszor berendezéseket használjuk, hanem azzal ellentétben a töltőállomásra kriogén (cseppfolyós halmazállapotba mélyhűtött) halmazállapotban szállított és tárolt metángázt melegítjük fel és töltjük a jármű üzemanyag palackjaiba. A megszokott CNG nyomás úgy alakul ki, hogy a kriogén tartályból származó LNG felmelegítése közben – a fizikai törvényszerűségnek köszönhetően – nő több százszorosára.
Az LCNG technológia ma még ritka, ahogyan az LNG töltőállomások is csak a legutóbbi években kezdtek elterjedni Európában. Eddig szinte kizárólag csak a nehézgépjárművek töltését szolgáló LNG töltőállomás kiegészítő része volt, vagy olyan helyeken alkalmazták, ahol nagy töltési kapacitást kellett megvalósítani gondtalan jelenlévő LNG háttér mellett. Ezeknél az LNG töltőállomásoknál zömében nagy kapacitás, 50-100 köbméter LNG tárolására alkalmas tartályok és 1000 köbméter/óra feletti kiszolgáló képesség áll rendelkezésre.
A korábbi LCNG töltőállomásokhoz képest a Clean Fuel Box egy zárt, előregyártott egység, mely tartalmazza az LNG tartályt, annak megtöltő csatlakozásával, tartalmazza az elpárologtató egységet, az azt tápláló kriogén pumpát és tartalmaz nagynyomású puffer palackokat, melyek a felmelegített LNG-t, már mint környezeti hőmérsékletű sűrített gáz tárolják. Az egység az önkiszolgáló jellegű működésre alkalmas kimérő szerkezetet és a fizető terminált is magában foglalja. Az egész rendszert számítógép vezérlés és biztonsági felügyelet őrzi, kontrollálja.
A Clean Fuel Boxok prémium LCNG üzemanyagot, vagyis cseppfolyósítottból sűrített metán gázüzemanyagot szolgálnak ki a környezetbarát CNG üzemű járművek számára.
Mit jelent a prémium üzemanyag a CNG autósoknak?
- A Clean Fuel Boxok oda telepíthetőek, ahol a járművek a leggyakrabban közlekednek, így nem kell a jövőben kitérőt tenni, hogy egy kompresszor állomást megtaláljon a járművezető az újratöltéshez.
- A prémium LCNG üzemanyag nem tartalmaz széndioxid, nitrogén és propán, bután gázokat, csak tisztán metánt és kis mértékben etánt. Emiatt a motor égése tökéletesebb, az autó jobban gyorsul, kevesebbet fogyaszt és nagyobb hatótávolságot ér el.
- A Clean Fuel Boxok maximálisan kitöltik a járművek palackjait üzemanyaggal, így akár több mint 20 százalékkal nagyobb hatótávolság érhető el az üzemanyag használatával, vagyis kevesebbszer kell kitérőt tenni töltőállomások felé, ami ismételten előny.
Miért jó CNG üzemanyaggal autózni, szállítani?
- A CNG üzemanyag, vagyis a metán a legtisztább égést biztosítja a modern belsőégésű motorok számára. A szilárdrészecske kibocsátás – azaz a látható és nem látható kormolás – elenyészően csekély, a nitrogénoxidok kibocsátása töredéke mint más üzemanyagokkal és mindehhez a legegyszerűbb katalizátortechnika biztosítja a legszigorúbb környezetvédelmi előírások betartását.
- A metán a legalacsonyabb CO2 kibocsátást eredményezi, így segítve a jövőbeli kibocsátási határértékek teljesítését, sőt korlátlan arányban használható megújuló forrásból származó metán, mely akár egyedülállóan negatív CO2 mérlegű közlekedést is lehetővé tesz. A CNG üzemanyag klímasemleges közlekedés lehetőségét nyújtja, nem csupán “nulla CO2 kibocsátást” ahogyan a kipufogó cső nélküli villanyautók.
- A CNG üzemanyag Európa-szerte a legkedvezőbb áron kapható üzemanyag. A környező országokban, így hazánkban is kilogramban mérik a CNG üzemanyagot. A 0,8 – 1,2 eurós egységárú üzemanyaggal akkora távolság tehető meg, mint 1,5-2 liter benzinnel, vagy 1,3-1,5 liter gázolajjal.
Mennyiért lehet autózni? A Clean Fuel Boxból tankoló autós egy kisautóval, amilyen a VW ecoup!, vagy a Polo TGI 10 Ft/km költséggel autózhat a városi forgalomban is anélkül, hogy a fűtésről, klimatizálásról le kellene mondania, vagy attól félnie mikor merül le az autó.
Egy családi méretű autó, amilyen egy Skoda Octaviával utazni 12 Ft/km költséggel minden kötöttség nélkül kényelmesen lehetséges, de még a városi forgalomban sem kell 15 Ft-nál magasabb üzemanyag kiadásra számolni. Emellett számos országban már a Skoda és Seat típusok CNG változatait a dízeleknél olcsóbban, a benzines változatok árszintjén kínálják a kereskedők.
Középkategóriában megtalálhatóak az üzleti élet kedvelt modelljei, az A4 Avant és az A5, méghozzá Győrben fejlesztett és gyártott, a kategóriájában egyedülállóan környezetbarát motorral.
Nagycsaládosok számára is több modell közül választható környezetbarát és megfizethető áron üzemeltethető modell, így az Opel Zafira, a VW Caddy hétszemélyes változatai kedvelt utazó modellek.
Az áruszállító járművek a kicsitől a 3,5 tonnás, meg az annál nagyobb össztömegű változatban is rendelkezésre állnak CNG hajtással. A 3,5 tonnás össztömegű járművek jelentős üzemanyagköltség megtakarítást eredményeznek a dízelekhez képest, jellemzően 25 Ft/km körüli gázköltségnek köszönhetően.
Mennyi idő alatt lehet feltölteni?
- A Clean Fuel Box önkiszolgáló jelleggel és bankkártyával működik. Az autós a terminálnál érvényesíti kártyáját, melyre mindig csak annyit terhel a töltőpont, amennyi gázt valójában kiszolgált. Ezt követően a töltőpisztolyt a csonkra rá kell helyezni és a Start gomb megnyomásával elindítani a töltést. Mindössze egy perc kell ahhoz, hogy mintegy 10 kg-nyi gázt kiszolgáljon a Clean Fuel Box. De egy nagyobb személyautó tartálycsomag is megtelik kevesebb, mint 3 perc alatt.
- Attól sem kell tartani, ha a CNG autóból kifogy a gáz, hiszen ezek az autók benzinnel képesek folytatni útjukat és így nem maradnak az út szélén, csak drágábban mennek tovább.
Fontos, hogy az új infrastruktúra mindig illeszkedjen a környezetébe. Még ezen is túl, az új korban a Clean Fuel Boxnak egy új, trendi szellemet kell árasztania. Sugallania kell, hogy a CNG hajtású járművek újratöltése nem csak könnyű, magától értetődő, de tiszta és megfizethető is egyben. A CNG a tiszta, károsanyagoktól mentes és a megtehető táv szorongása nélküli autózást biztosítja, mindig előre kalkulálható és nem igényel egy vagyon ráfordítását.
A Clean Fuel Box természetes reklámhordozó felület is egyben, kiváló terjesztője a g-mobility töltőpont üzemeltető részére, vagy egy másik cég, termék, kampány megjelenítésére alkalmas.
Bármely felmerült LNG-vel kapcsolatos kérdésével forduljon szakemberhez, küldjön üzenetet az info@lng.hu címre, vagy olvasson tovább az angol nyelvű oldalon.